Search
Close this search box.

Новини за медицина и здраве

ТЕЛЕФОН ЗА КОНТАКТ

+359 899600771

Search
Close this search box.

Новини за медицина и здраве

ТЕЛЕФОН ЗА КОНТАКТ

+359 899600771

Новини за медицина и здраве

ТЕЛЕФОН ЗА КОНТАКТ

+359 899600771

Как COVID-19 промени предоставянето на грижи?

Отговорът на пандемията от COVID-19 доведе до драматични промени в здравеопазването и услугите за грижи. Пандемията подчерта необходимостта от преоценка на норми и утвърдени предположения относно начина, по който предоставяме здравеопазване.

В тази статия разглеждаме как пандемията е повлияла на здравните услуги по целия свят и промените в предоставянето на грижи, настъпили в резултат на това. Националната здравна служба на Обединеното кралство (NHS) е представена като ключов пример за това как са настъпили широкомащабни и бързи промени в предоставянето на грижи след пандемията.

Как пандемията повлия на здравните услуги

Moynihan et al ., (2021) определят глобалната пандемия като „безпрецедентен естествен експеримент, предизвикан от пандемия за намалено използване на здравни грижи“. По време на пика на пандемията (май 2020 г.) в много страни се случи преразпределение на ресурси към по-съществени услуги. Това беше съществена мярка, необходима за намаляване на смъртността в кризисна ситуация.

По целия свят изследователите са открили общо намаляване на неспешните посещения в отделението за спешна помощ (ED) или при злополуки и спешни случаи (A&E). В разгара на пандемията в Северна Италия педиатричните лекари, работещи в спешното отделение, осъзнаха, че по-малко пациенти се обръщат с неспешни оплаквания и патологии, които не са от значение. Това откритие за намаляване на броя на случаите на тези с най-леката клинична патология доведе до освобождаване на ресурси, така че спешните случаи да могат да бъдат по-добре приоритизирани и обслужвани.

Резултатът от това осъзнаване е, че то предоставя нови възможности за стратегизиране и прилагане на мерки и модели на грижа, които ще увеличат максимално уместността на бъдещите посещения в ЕД. Въпреки че това е положително за ефективното управление на по-спешните случаи, неизбежно има последствия за неспешните случаи и това може да се разшири до случаи на рутинна грижа. Оказа се, че е трудно да се установи цялостното въздействие върху пациентите в тези случаи и не е адекватно това да се загърбва и просто да се приеме, че проблемът не съществува.

Оценка на глобалното въздействие

Мащабно глобално проучване, включващо първия широк синтез на свързаните с пандемията промени в използването на здравни услуги във всички категории, беше проведено от Moynihan et al., (2021 г.). Изследователите установиха, че от 81 проучвания, включващи над 17,9 милиона услуги в 20 държави, има последователни доказателства за голямо намаление на здравните услуги в периода до май 2020 г. (съответстващо на пика на пандемията на много места), в сравнение с предишни години (Moynihan et al., 2021).

Проучването установи, че по това време е имало 37% намаление на услугите. При посещенията тази цифра е намаляла до 42%. Той е по-нисък при приемане с 28% и диагностика с 31%. Междувременно беше установено, че терапевтичните средства са 30%.

По време на началните етапи на пандемията от COVID-19, точно когато се прилагаха нови мерки за блокиране, рутинните грижи бяха прекратени. Но има и други причини, поради които пациентите също са пропуснали грижи, като лични притеснения относно инфекцията с COVID-19, докато посещават болница или лечебно заведение, например, и основната сила за промяна е признаването на спешната нужда от контрол на инфекцията.

Промени в предоставянето на грижи

Докато имаше намаления в някои услуги, имаше и увеличения в други, като например телемедицината . В Обединеното кралство през март 2020 г. бяха въведени големи промени в първичната и обществената грижа. В здравеопазването на Обединеното кралство NHS въведе дигитален триаж, разширяване на дистанционното консултиране и създаване на „горещи вани“ като част от мерките за контрол на инфекциите в практиките на общопрактикуващите лекари.

В същото време NHS изпита значително повишено търсене на критични грижи, както и намалено търсене или отлагане на услуги, несвързани с COVID-19. Неспешният планов прием намаля, както и направленията за лични лекари. Амбулаторните услуги бързо преминаха към дигитални начини на работа, като по този начин облекчиха необходимостта от контакт лице в лице.

Друго ново развитие беше създаването на кризисни услуги за психично здраве. Публичният разговор за психическото, а по този въпрос и за физическото здраве, беше на най-високо ниво по време на пика на пандемията. Промоцията на здравето и превенцията бяха от ключово значение, тъй като ставаше все по-очевидно, че фактори като затлъстяването или основните здравословни проблеми правят някои членове на населението по-податливи на вируса от други. Това доведе до създаването на услуги за обхват на уязвимите групи, ръководени от първични грижи и психиатрични работници.

Друга важна трансформация беше, че бяха извършени мащабни организационни промени. Например списъците с чакащи бяха споделени между „местните здравни и социални икономики, за да се управляват по-ефективно грижите по избор“ (Lewis et al ., 2020). Фундаменталното преминаване към дистанционна работа също стимулира широкомащабно и бързо внедряване на технологии, като лаптопи и софтуер, в работната сила на грижите.

Възможност за бъдеща промяна

В резултат на възстановяването след пандемията ни беше предоставена уникална възможност да приложим систематични промени в системите за грижа, насочени към намаляване на случаите на грижи с ниска стойност. Това включва случаи на свръхдиагностика и свръхлечение.

Един резултат от широкомащабни проучвания, като това, проведено от Moynihan et al., (2021), са призиви за наблюдение на дългосрочното въздействие на пропуснатите грижи и обществени кампании за повишаване на осведомеността относно търсенето на медицинска помощ. Това подобрено знание трябва да ни помогне да постигнем по-добра готовност за посрещане на предизвикателствата в здравеопазването в бъдеще.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

seventeen − 5 =